اولکم آذربایجان

اولکم آذربایجان

تبلیغات در سایت ما
تبلیغات در سایت ما تبلیغات در سایت ما

تبلیغات سایت

ادبیات فلکلور آذربایجان


از گنجینه ادبیات فولكلور آذربایجان

دو بیتی های بومی ادبیات شفاهی آذربایجان که در اکناف این دیار با نام بایاتی شهرت دارد یکی از رایجترین انواع منظوم ادبیات شفاهي این سرزمین است .

بایاتیها از نظر انسجام شکل ، وسعت مضمون ، ترنم موسیقی و تموج ذوق و احساس در ردیف جذابترین و شورانگیزترین آثار بدیع فولکلوریک جای می گیرند.این نغمات نغز و دلکش که از زندگی و عواطف و رازها و نیازهای مردم ساده و پاکدل مایه می پذیرند و در قالب الفاظی روان و بی تکلف جای می گیرند،از چنان لطف و خلوص و صفا و صراحتی برخوردارند که بخصوص وقتی با آهنگ ویژه خود و با نوائی گیرا خوانده شوند، عنان از کف دل می ربایند و سرشک بر چهره احساس می افشانند.

گرگ خاکستری (بوزقورد) و اجداد ترک ها

 

پس از چهل روز وی در دامنه‌ی کوهی به نام « بوزداغی » (کوه یخ) اردو زد و به خواب رفت.در روشنایی سحرگاهان نوری چون پرتو آفتاب بر فضای اندرون خیمه‌اش تابید و از میان آن گرگ بزرگ و خاکستری رنگی که یال پرپشتی داشت پدید آمد و گفت که او را راهنمایی خواهد کرد.لشکر به راه افتاد و در این هنگام همگان دیدند که گرگی بزرگ پیشاپیش لشکریان در حال حرکت بود این گرگ آسمانی در سایر لشکرکشی‌های اوغوز نیز همراه یاور او بود.ترکان صفات قدرت و شجاعت را ارج می‌نهادند و این می‌توانست پایه‌ی پندار آنان در انتصاب به «گرگ آسمانی» بوده باشد.حتی در یکی از ترانه‌های حماسه «کوراوغلو» قهرمان این داستان در وصف اسب خود «قیرآت»اصل و نسب او را به گرگ منتسب می‌دانداصلی بؤری، سوْیی سوغون»اصل او از گرگ و نژادش گوزن است.

 

 

 

 

تؤرک سؤزونؤن کؤکئنی

گؤي تورک لرین ایلک وآختلاریندا تورک سؤزو بیر دؤولت کیمی ایشله‌دیلیردیسه داها سونرا تورک میللتینی ایفاده ائتمک اوچون ایشله‌دیلدی. چین ایمپئراطورو 585 نجی ایلده، گؤي تورک خاقانی (ایشبارايا) گؤندردیگی مکتوبدا بؤيوک تورک خاقانی دئيه خیتاب ائتمیشدیر. ایشبارا خاقانین چین ایمپئراطورونا جاوابیندا دا تورک میللتی‌نین تانری طرفیندن يارانمسیندان بو يانا 50 ایل کئچدی ایفاده‌سی ایشله‌دیلمیشدیر.گؤي تورک يازیلاریندا تورک سؤزو داها چوخ " تورک بودون" شکلینده ایشله‌دیلمیشدیر.

ميرزا علي معجز شبستري

http://pic90.picturetrail.com/VOL2242/10697182/19075189/310854542.jpg
 
ميرزا علي معجز شبستري  Mirza – Ali Mojez Sabstari شاعر تجدد خواه و مخالف كهنه پرستان و ملايان بود. از زندگي نداران قلباً متأثر مي شد و به همين سبب اشعار خود را به تركي سروده است تا طبقه پايين آذربايجان استفاده كنند. بسبب اينكه افكار ترقي خواهي داشته، روحانيان وي را كافر دانسته تكفيرش كردند. اشعارش شكوائيه از مظالم ظالمان و استثماركنندگان و در عين حال بسيار روان، لطيف و ساده سروده شده اند. شعري كه عليه ماليات ارضي (گورال) معمول در آذربايجان و ماليات هاي غيرمستقيم دولت (گورمه ال) سروده، نشانه فكر و عقيده سياسي و اجتماعي او است. بسال 1933 (1312ش) در شاهرود درگذشت.